Saturday, August 21, 2010

1 Perkara dikongsi Bersama..

Terdapat satu amalan yang teramat mudah namun dijanjikan dengan dapat memasuki syurga dari mana-mana pintu yang disukai.

Apakah amalan tersebut? Amalannya ialah membaca doa selepas berwuduk. Memang mudah bukan?. Apakah dalilnya?.
Dari ibn Umar r.a bahawa sabda rasulullah saw :

" ما منكم من أحد يتوضأ فيبلغ ( أو فيسبغ ) الوضوء ثم يقول : أشهد أن لا إله إلا الله وأن محمدا عبد الله ورسوله ، إلا فتحت له أبواب الجنة الثمانية ، يدخل من أيها شاء " . وفي رواية : فذكر مثله غير أنه قال " من توضأ فقال : أشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له وأشهد أن محمدا عبده ورسوله "

Tidak ada seorang pun di antara kamu yang berwudu’, lalu menyempurnakan wuduknya, kemudian berkata أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَأَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُ اللَّهِ وَرَسُولُهُ melainkan dibuka untuknya kelapan-lapan pintu syurga, ia boleh memasuki melalui mana-mana pintu yang dia kehendaki. Dalam riwayat yang lain: sekiranya dibaca : أشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له وأشهد أن محمدا عبده ورسوله
( Imam Muslim)

Berdasarkan hadis ini untuk memperoleh kelebihan ini kita hendaklah :

1- berwuduk dengan sempurna. Sempurna bermaksud berwuduk mengikut tunjuk ajar Rasulullah saw kerana cara Nabi adalah yang terbaik.

2- Membaca doa selepas selesai : أشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له وأشهد أن محمدا عبده ورسوله
Namun demikian diingatkan bahawa ungkapan doa ini walaupun mudah dan ringkas dibibir, ia mengandungi isi kandungan yang berat iaitu tauhid dan ittiba’ ( mencontohi Nabi saw).

Bacaan doa ini hendaklah seiring dengan akidah yang benar-benar mentauhidkan Allah serta benar-benar mengikuti petunjuk Rasulullah saw.

p/s : Semoga Allah memberikan kekuatan kepada kita semua untuk mengamalkan doa ini dan mendapat kelebihan memasuki syurga di akhirat nanti.

selamat beramal & semoga bermanfaat..

0 budak kiut cakap-cakap: