Friday, July 16, 2010

Pakaian Taqwa adalah lebih baik dari menutup aurat?

"Pakaian taqwa adalah lebih baik dari menutup aurat?Pembahasan tentang masalah aurat wanita Islam tidak pernah sunyi dari diperkatakan. Malangnya, apa yang mendukacitakan adalah sering kali penjelasan tentangnya tidak berlandaskan nas yang sahih sebaliknya hanyalah takwilan yang dilatari hawa nafsu serta kebencian kepada sumber yang qat’ie. Sebahagian kaum Muslimah yang telah dirasuk pemikiran kufur turut mempertikaikan kewajaran pemakaian tudung yang juga dipanggil ‘hijab’ dengan menganggap menutup kepala sebagai menutup akal. Contoh golongan ini adalah seperti Pengurus Program Sisters In Islam (SIS), Norhayati Kaprawi dalam sesi dialog Islam Liberal di Hotel Selesa, Pasir Gudang yang berkata bahawa pakaian taqwa itu lebih baik dari menutup aurat."


Baru-baru ini, mungkin baru terjumpa satu artikel ini (saya ambik sebahagian sahaja), mengatakan seorang muslimah itu lebih baik berpakaian taqwa dari menutup aurat.Mungkin kerana kekurangan ilmu dan naif dan daifnya saya, bagaimana yang dikatakan "berpakaian taqwa" ini? Bukan kah taqwa itu lebih hampir maknanya takut? Seperti yang selalu diungkapkan oleh khatib ketika diawal membaca khutbah, 'takutlah kepada Allah'. Dari mana datangnya takut kepada Allah jika arahan menutup aurat itu tidak dipatuhi? Tujuannya supaya fahaman kita jelas berkaitan aurat, dan memantapkan lagi ilmu untuk kita berdakwah diluar sana,untuk mengajak saudara mara, sahabat handai dalam hal menutup aurat ini.



p/s saya berasa kasihan dan simpati kepada orang yang mengeluarkan kata-kata ini, moga Allah mengurniakan hidayah padanya.

1 budak kiut cakap-cakap:

insidewinme said...

Ketika Rasulullah Saw. menantang berbagai keyakinan bathil dan pemikiran rusak kaum musyrikin Mekkah dengan Islam, Beliau dan para Sahabat ra. menghadapi kesukaran dari tangan-tangan kuffar. Tapi Beliau menjalani berbagai kesulitan itu dengan keteguhan dan meneruskan pekerjaannya.