Sunday, July 4, 2010

Ukhwah Yang Dirindui..

Bersyukur padaMu Ya Allah..hari ini sekali lagi aku dan teman2 dapat berkumpul dalam satu halaqah. Alangkah indahnya ukhwah yang terbina semuanya hanya keranaMu...

Saya mendapat satu kekuatan baru dalam menjalinkan ukhwah yg terbina sekian lama tanpa mengetahui kemanisannya. Ukhwah..? bagaimana harus saya menyatakan maknanya..? ahh..sukar..sukar untuk diungkap dengan kata2..cukuplah sekadar ianya satu ikatan..ya..ikatan..

Melalui seorang insan, saya mengetahui rukun ukhwah yang selama ini tidak pernah saya terfikir..
ukhwah pun ada rukun? lihatlah bertapa indannya islam..Ta'aruf (saling mengenali)..tanpa kita sedari salah satu rukun ukhwah inilah telah lama kita praktikkan dalam masyarakat kita. Ya Allah..bertapa banyak kekurangan hambaMu ini..Tafahum ( saling memahami)..seorang insan ini berkata..biarlah..biarlah sahabat itu tidak memahami kita, tapi kita seharusnya berusaha memahaminya..anggap lah dia belum mampu memahami kita. semoga dengan izinNya, siapa tahu satu hari nanti dia mampu menjadi insan yang paling dekat dalam memahami hati kita. Ta'awwun (saling tolong-menolong)...Indahnya sesuatu ukhwah itu jika pertolongan yang diberikan tanpa mengharap apa2 balasan..kerana Allah..

Tahap ukhwah..? masih lagi persoalan ini bermain di fikiran saya..? ukhwah juga mempunya tahap..? Subhanallah..bagaimana tahap ukhwah saya selama ini..? ukhwah mempunyai dua tahap, pertama..Attasamuh ( berlapang dada/bersangka baik) bagaimana untuk berlapang dada sedangkan kadangkala hati ini sukar dikawal...ingatlah setiap apa yang berlaku pasti ada hikmahnya. Biarpun 1001 dugaan yang datang dalam ukhwah tersebut, berlapang dada lah..bersangka baik lah..InsyaAllah..Allah bersama orang-orang yang sabar. Ini merupakan tahap ukhwah yang paling rendah..mampu kita tanamkan ianya dalam diri kita..? Tepuk dada tanya iman.. Ithsar..(mengasihi saudaranya melebihi dirinya sendiri)...utamakan sahabat dalam segala hal..Ini lah tahap yang paling tinggi dalam ukhwah..InsyaAllah..kemanisan ukhwah semakin terasa..

Anas bin Malik, Nabi S.A.W bersabda:
"Tidak sempurna Iman seseorang itu sebelum dia mengasihi saudaranya sebagaimana dia kasihkan dirinya sendiri".

0 budak kiut cakap-cakap: