Sunday, November 7, 2010

Bukan Mudah menjadi Puteri Ayah,, Bukan Senang Menjadi Anak Emak

Salam Sayang..
Salam Ukhwah..

Hari ini usiaku 19 tahun 12 hari. 
Aku semakin dewasa. 
Semoga kematangan fikiranku jua bertambah seiring dengan usiaku.
Bukan Mudah Menjadi Puteri Ayah.
Bukan Senang Menjadi Anak Emak..

Emak..
Seorang wanita yang hebat di mata ku..
Seorang yang mengandungkan aku selama sembilan bulan sepuluh hari..
Yang membawa ku ke sana ke mari..
Yang melahirkan aku sakit tidak terperi..
Siapa yang menemani ku di hari pertama alam persekolahan ku..?
Itulah Emak..yang tak pernah kenal erti jemu..
Siapa yang menyiapkan bekalan aku untuk ke sekolah..?
Itu Emak yang tak pernah mengenal erti lelah..
Siapa yang mengajar memakai tudung, menutup segala perhiasan ku..?
Itu Emak yang tabah dan sabar dengan karenah ku..
Bukan Senang Menjadi Anak Emak..

Ayah..
Seorang insan yang banyak mengajar aku erti sebuah kehidupan.
Memberi aku sejuta pengalaman.
Dari aku tidak mengenal huruf, sehingga aku boleh menulis sebuah karangan..
Dari aku tidak tahu menaiki basikal, sehingga aku mampu memandu kereta..
Dari aku seorang anak kecil yang hanya tahu bermain, sehingga aku belajar di sini untuk bergelar seorang guru..
Bukan Mudah Menjadi Puteri Ayah..
Masih terkenang, ayah mengajar ku solat..
Ayah jualah yang mengajar ku mengaji Al-Quran..
Semuanya Ayah..
Bukan Mudah Menjadi Puteri Ayah..

Kini..
Aku semakin dewasa..
Dari aku menduduki SPM sehinggalah aku berada di sini..
Semuanya aku lalui bersama insan bergelar Emak dan Ayah..
Siapa aku tanpa mereka..
Bagaimana redha Rabb ku tanpa redha mereka..?
Apa yang ku miliki kini..
Hasil dorongan mereka..
Emak dan Ayah ku..
Mereka yang tiada duanya..
Yang tiada gantinya..
Bukan Mudah Menjadi Puteri Ayah..
Bukan Senang Menjadi Anak Emak..

"Keredhaan Allah Terletak Pada Keredhaan Kedua Ibu Bapa"

0 budak kiut cakap-cakap: